Formkrav för uppsägning
Lawline svarar
Hej!
Tack för din fråga!
Det är svårt att svara på huruvida uppsägningen har gått till på rätt sätt, eftersom jag inte vet hur "erbjudandet" var formulerat. Reglerna för hur en uppsägning ska gå till återfinns i lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt LAS 8 § ska en uppsägning vara skriftlig, och det ska framgå hur arbetstagaren ska gå tillväga om han eller hon vill göra gällande att uppsägningen är ogiltig eller yrka skadestånd. Det ska även framgå om arbetstagaren har företrädesrätt eller inte. Det är inte ett krav att arbetstagaren skriver under uppsägningsbeskedet, men det hör till vanligheterna eftersom arbetsgivaren annars har svårt att bevisa att arbetstagaren har tagit del av beskedet.
Om arbetsgivaren bryter mot LAS, har arbetstagarna rätt att kräva skadestånd enligt LAS 38 §. Arbetstagaren måste informera arbetsgivaren om att han eller hon avser kräva skadestånd senast inom fyra månader från det att den skadegörande handlingen har ägt rum, se LAS 39 §.
LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80.
Vänligen