Formkrav för samboavtal

Gäller ett sambo-avtal köpt på bokhandeln?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

De enda formkrav som finns enligt Sambolagen 9 § andra stycket är att avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av samborna eller de blivande samborna. I övrigt finns inga formkrav, och vad gäller innehållet gäller avtalsfrihet, däremot kan ett oskäligt avtal jämkas eller helt bortses från vid bodelningen.

Så ett avtal köpt på en bokhandel är fullt giltigt så länge ni båda undertecknar det. Ni kan också skriva ett eget avtal på datorn och skriva ut och underteckna om ni skulle vilja det.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare