FrågaAVTALSRÄTTFormkrav30/03/2019

formkrav för namnteckning

Om jag signerar handlingar med ett smeknamn men skriver mitt rätta/juridiska namn på namnförtydligande. är detta okej/lagligt?

tillexempel

NAMNFÖRTYDLIGANDE: LARS ERIK

SIGNATUR: Peter Olofson

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är en väldigt intressant fråga som du ställer, eftersom det i svensk lag nämligen inte finns något formkrav på hur en namnteckning ska se ut.

I praktiken kan du rita en stjärna som namnteckning, och den kan vara laglig - rent juridiskt sett. ( Det finns faktiskt ett fall där en kvinna signerade sitt körkort med en stjärna, vilket blev godtagen som signatur.)

Det är alltså fullt giltigt att som i ditt exempel signera med Peter Olofson, för att sedan skriva ett namnförtydligande.
Dock kan det vara att avtalsparten i fråga inte godkänner en sådan signatur, utan vill säkerställa sig att signaturen som ges liknar den som personen i fråga verkligen använder.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare