FrågaAVTALSRÄTTFormkrav06/08/2014

Formkrav avtal

Hej, Jag och min sambo är isär. Nu har vi kommit överens det han ska betala mig en bidrag varje månad för ett år och får därefter ingenting mer från han och har ingen anspråk på ytterligare rättigheter. Nu måste jag sätta det på papper så att vi kan både skriva under. Hur gör jag detta. Jag kan inte hitta några exempel.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Med vissa undantag gäller avtalsfrihet inom familjerätten. Er situation är inte ett av undantagen vilket innebär att ni kan utforma avtalet utan att tänka på formkrav. Även ett muntligt avtal är giltigt och det finns inga krav på att avtalet ska bevittnas eller dylikt. Jag rekommenderar ändå att ni upprättar ett skriftligt avtal i två kopior som ni båda undertecknar. Ni kan med fördel nedteckna beloppet din sambo skall utge och vilka datum betalningen skall vara dig till handa, samt hur länge avtalet gäller.  Det kan också vara en idé att nedteckna om eventuella förseningsavgifter ska utgå ifall beloppet inte betalas i tid om ni tycker att det finns behov av detta. Om ni inte har med någon sådan bestämmelse gäller dock per automatik att viss ränta ska utgå enligt räntelagen vid dröjsmål.

Hoppas detta var svår på din fråga, annars är du välkommen att återkomma!

Mvh

David IngvarssonRådgivare