Förmåner under uppsägningstid vid egen uppsägning

Hej! Jag har sagt upp mig och ska sluta min anställning den 20/12. Arbetsgivaren har fråntagit alla mina förmåner såsom tjänstebil, telefon och dator. Jag är inte arbetsbefriad utan ska utföra andra arbetsuppgifter. Kan arbetsgivaren ta ifrån mig förmånerna och förväntas jag då ändå vara tillgänglig? Mvh

Lawline svarar

Hej Camilla, och tack för din fråga!

Anställningen består under uppsägningstiden, och huvudregeln är därför att även förmånerna ska bestå om du utför ditt normala arbete. Du skriver dock att du ska utföra andra arbetsuppgifter, vilket jag tolkar som att du inte utför ditt vanliga arbete som du sagt upp dig ifrån. Vid uppsägning från arbetsgivarens sida har du rätt att behålla förmåner även när du utför annat arbete, enligt lagen om anställningsskydd (LAS) 12 §. Den regeln gäller endast uppsägning från arbetsgivaren, inte när du säger upp dig själv.

Förmåner vid egen uppsägning finns inte reglerat i lag, utan regleras istället av anställningsavtal och kollektivavtal på arbetsplatsen. Jag rekommenderar därför att du tittar på ditt anställningsavtal och pratar med facket för att ta reda på vad som gäller i ditt fall.

I och med att anställningen består är du skyldig att stå till arbetsgivarens förfogande, det vill säga vara tillgänglig för arbete, under uppsägningstiden.

LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80.

Lycka till!

Hanna LundqvistRådgivare