Form för ändring av avtal

Hej,

Jag skulle utföra ett uppdrag åt en Kund där vi bestämde leverans 20 Oktober 2017. Under loppets gång så skedde förändingrar i uppdraget och leveransdatumet ändrades. I avtalet så stod det att leveransen skulle ske 20 Oktobet 2017 som senast annars skulle vite ges ut. Jag och Kunden har båda kommit överens att förflytta fram datumet till 2018, men vi skrev aldrig på något skriftligt avtal. Överenskommelsen var muntligt men finns även på vår mail samt andra kommunkationskanaler där Kunden flertal gånger nämner att det är OK att vi förflyttar datumet till 2018. Nu undrar jag, räcker det med det jag har på dessa kommunkationskanaler? Eller kan han fortfarande ta fram avtalet och kunna stämma mig för jag inte leverade enligt avtalet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det korta svaret på din fråga är: Ja, det räcker med de kommunikationskanaler du nämnt för att ni ska ha ett giltigt avtal. Svensk avtalsrätt bygger på avtalsfrihet och ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt om det inte finns ett tydligt undantag (exempelvis krävs skriftform för fastighetsköp). Så länge det framgått av er kommunikation att ni är överens om det ändrade leveransdatumet så gäller det och din kund har ingen grund för att stämma dig så länge du levererar innan det nya leveransdatumet.

Det som skulle kunna orsaka problem för din del är att ett muntligt avtal är svårare att bevisa än ett skriftligt. I regel är det den som påstår att ett avtal finns som måste bevisa att det är sant. Om din kund skulle stämma dig och hänvisa till det skriftliga avtal där det äldre leveransdatumet står kommer det sedan bli upp till dig att visa att ni ändrat villkoren. Jag rekommenderar därför att du i vart fall sparar de mail du nämnt eftersom de kan hjälpa dig att bevisa ändringarna. Vill du försäkra dig ytterligare mot att din kund riktar krav mot dig för att du inte levererat enligt det gamla avtalet kan ni alltid skriva ett nytt där ändringarna är med.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare