FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/06/2014

Förlustanmälan vid borttappade pengar?

Om någon tappar bort några andras pengar. Måste de göra en förlustanmälan då? Är det lag på det? Eller är det fritt även fast det är någon annans pengar?

Lawline svarar

Hej!

En förlustanmälan görs vanligen vid borttappade körkort, plånböcker, mobiler, cyklar eller andra ID-handlingar. En ID-handling är något specifikt vars ägare går att identifiera. En cykel kan den som fått den bestulen ha en bild på etc. Pengar saknar ägare eftersom de ständigt är i omlopp. Borttappandet av pengar är lönlöst att förlustanmäla eftersom att det saknas en specifik ägare och är svåridentifierat eftersom att alla sedlar i en viss valör ser likadana ut.

Det är inget brott att plocka upp pengar som någon har tappat. Pengar kan inte anses vara hittegods. Vad som gäller för hittegods ser du här: http://polisen.se/Service/Hittegods/

Det är omöjligt för polisen att utreda, om en person kommer in med en upphittad 500-lapp, vem som tappat den. Detta eftersom att människor inte anmäler att de tappat pengar eftersom att det inte är något brott. Då det inte är något brott att tappa pengar ska ingen förlustanmälan göras samt eftersom att pengar inte går att identifiera till en viss ägare. Ytterligare en svårighet är att pengarna som någon hittades kan ha blivit en sak istället. Om jag hittar en tjugosedel på gatan kan jag köpa ett choklad för det och det är inget brottsligt med det.

Alltså måste och kan man inte göra en förlustanmälan när man tappar bort någon annans pengar. Att tappa någon annans pengar är ofta av en olyckshändelse och inte med mening. Det finns ingen lag på när en förlustanmälan ska göra utan det finns riktlinjer på polisens hemsida och andra myndigheter som Transportstyrelsen.

Jennifer RönnerhedRådgivare