Förlorar handledaren sitt övningskörningstillstånd vid fortkörning?

Hejsan, jag undrar om min man får fortsätta att övningsköra med husvagn med mig eftersom han kört 24 km för fort? Han har tillstånd sedan tidigare. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga?

Svaret på din fråga beror på vad som hände vid fortkörningen. Återkallade polisen körkortet, fick din man böter eller fick han bara en varning? För att tillståndet ska upphöra att gälla behöver körkortet ha återkallats (se här). Gjordes inte det borde tillståndet fortfarande vara giltigt.

Det är transportstyrelsen som ansvarar för körkort och tillstånd. Vill du dubbelkolla kan du kontakta dem och fråga om det fortfarande är giltigt. Det gör du genom att på en vardag mellan 8-16:30 ringa 0771 81 81 81.

Hoppas du fick svara på din fråga, annars är du välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare