Förlorad inkomst pga skadad bil - ersättningsgill?

Hej. Vår bil blev påkörd av en granne när den va parkerad på garageplats i vårt garage. Skadan är åtgärdad och där är det inga konstigheter.I samband med detta blev vi tvungna att ta en hyrbil,kostnaden för denna tar hennes försäkrings bolag. Men 25% av kostnaden för körsträckan får vi stå för själv. HAR JAG RÄTT ATT AVKRÄVA GRANNEN PÅ DEN KOSTNADEN ? HAR JAG RÄTT ATT KRÄVA HENNE PÅ KOSTNADEN FÖR FÖRLORAD ARBETSINKOMST I SAMBAND MED LÄMNING OCH HÄMTNING AV BILEN TILL/FRÅN VERKSTADEN Det är ju kostnader vi får pga att hon kört på våran bil. Vi satt inte ens i bilen och hon kom och ringde på dörren och berätta vad hon gjort. Mvh S

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Enligt 11 § trafikskadelagen ska en förares trafikskadeförsäkring täcka sakskada som orsakas av trafik med det fordonet som försäkringen gäller. Detta innebär alla skador som uppkommit till följd av sakskadan, dvs inkluderar detta din förlorade inkomst och hela kostnaden för hyrbilen. Om föraren varit försumlig kan trafikförsäkringsbolaget kräva hen på pengar i efterhand men de är alltså skyldiga att ersätta dig och du berörs inte av förhållandet dem emellan.

Om försäkringsbolaget inte accepterar dina krav kan det vara bra för dig att prata närmare med en jurist för att se om du kan nå framgång med en process. Detta erbjuder vi på Lawline, klicka här för mer info.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare