Förlorad bevisning som kunde vara till din fördel inför rättegång

Hej! Jag är misstänkt för hot mot tjänsteman där jag enligt polisen (2st) sagt ”vänta och se vad som ska hända med era barn”. Men i själva verket sa jag ”om ni anser att detta är rätt hoppas jag att det händer era barn” efter att jag blivit avlägsnad. Jag uppropade ljudinspelning från kamera och bil men det fanns inte just då. Ljudinspelning var min livlina men nu när det inte finns är jag då rökt inför rättegången?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Att förlora ett bevis som kan vara till din fördel innebär inte nödvändigtvis att du kommer bli dömd, men det kan försvåra för dig

För att du ska anses ha begått en gärning som nyss beskrivet måste detta bevisas på en så hög grad att det ska stå utom rimligt tvivel att händelseförloppet som beskrivs i åtalet faktiskt stämmer. Att två poliser vittnar mot dig kan ha ett betydande bevisvärde, men inte nödvändigtvis på nivån att det räcker för att anses tala för att det står utom rimligt tvivel att det som påståtts hänt faktiskt skett just så. Hade du haft en ljudinspelning som talade för motsatsen hade det såklart hjälpt till att tala för din oskuld. Lyckas åklagaren uppfylla sin bevisskyldighet så det upp till dig att försöka vända det till din fördel, vilket kan bli beklämmande utan ljudinspelningen. Kanske finns det andra vittnen eller omständigheter som kan tala för att det poliserna påstår inte stämmer (om det t.ex. var högt ljud och svårt att uppfatta vad du sa)?

Hoppas det var svaret på dina funderingar

Eles KarahalilovicRådgivare