FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis05/04/2019

Förlora vapenlicens efter tillfälligt omhändertagande av polis

Vapen ägare .vart tagen för lob 3 öl en 6 whisky intaget var under 6timmar stod och ringde taxi när en polis patrull stannade o frågade om jag va ok ja sa att jag va ok han frågade om jag nyttjat alkohol ja sa ett antal öl han klev du ur bilen osa att jag skulle få följa med ja sa då varför kan jag inte ta min taxi som kom då du är för onykter sa han och det vart arresten i 6 tim får dom göra på detta viss o påverkar dertta mitt vapeninnehav ?.. mvh rädd orolig arg och mår väldigt dåligt av detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt lagen om omhändertagande av berusade personer (LOB) 1 § så får polisen omhänderta berusade personer som inte kan ta hand om sig själv eller antas utgöra en fara för sig själv eller andra. Detsamma gäller även för ordningsvakter enligt LOB 10 §.

Syftet med att omhänderta en person enligt denna lag är att skydda personen eller de runt omkring och personen ska hållas under uppsikt för att se till att hälsotillståndet inte förvärras enligt LOB 6 §. Anser polis eller ordningsvakt att det finns en risk av ett eller annat slag på grund av personens berusningsgrad så verkställer man ett tillfälligt omhändertagande som får vara inte mer än 8 timmar enligt LOB 7 § .

Exempel på detta kan vara att man inte kan ta hand om sig i trafiken, somnar på allmän plats så att det kan vara risk för att personen blir rånad eller liknande. Även ett utåtagerande beteende där det finns risk att man skadar någon annan utgör alltså grund för ett omhändertagande.

Vad det gäller din vapenlicens så kommer detta mest troligt inte påverkas. Det man stöder sig på vid ett återkallande av licensen är t ex om personen inte anses lämplig enligt vapenlagen 6 kap. 1 §. Omhändertas en person frekvent, alltså flertalet gånger under kortare period så kan detta rapporteras till t ex Transportstyrelsen och man kan få sitt körkort tillfälligt indraget om det bedöms finnas en överhängande risk att personen kommer att framföra fordon i berusat tillstånd. Det ska dock sägas att detta är en långtgående åtgärd som inte förekommer ofta. Det finns många människor i samhället som råkar bli för berusade en kväll eller två utan att licenser och körkort dras in.

Hoppas du mår bra efter händelsen och fått svar på din fråga!

AnnaSara JariusRådgivare