FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/01/2019

Förliknings rättskraft

Hej

Har mottagit den 25:e jan ett Kravbrev från Ramberg Law att betala en förlikning på 5000kr för påstådd fildelning som ägt rum 2018-xx-xx för 2st filmer.

Jag funderar på att betala, dock endast om jag är garanterad att motparten avsäger sig alla framtida anspråk med anledning av den här tvisten.

I brevet står det att:

" efter att beloppet erlagts, avstår Rättsinnehavaren från att göra gällande ytterligare anspråk mot dig i anledning av intrånget"

Så frågan är om deras text betyder just detta, att jag är garanterad framtida anspråk? Eller bör man be om en sådan komplettering via mail/brev? Är det i så fall det är möjligt?

Om inte annat finns det risk att fler sådan brev dyker upp, för andra påstådda film-delningar? Jag misstänker dock att någon kommit över mitt wifi mellan juli och september.

Mvh

Oksyldig konsument

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilken effekt en betalning mot brevet skulle ha gällande framtida anspråk.

Denna typ av fråga hänför sig till Rättegångar, dock är själva förfarandet stort sett oreglerad. Parter i en tvist brukar i vanliga fall förhandla med varandra innan en tvist uppkommer för att se om det går att lösa tvisten utan att gå upp i domstol. Kommer de överens om något så kallas det då en förlikning.

Du har rätt med att det inte bara krävs att du betalar summan för att de inte längre skulle kunna göra gällande anspråket i domstol. För att en förlikning ska få effekten som en dom i en rättegång så måste en tingsrätt stadfästa förlikningen, 17:6 RB. Det betyder att ni skickar in förlikningen och får det underskrivet av tingsrätten.

Vad det innebär är att tvisten fått rättskraft betyder att en domstol inte kan ta upp målet och pröva det, det utgör alltså ett processhinder, enligt 17:11 RB.

Det hindrar dock inte dom med anspråk från att komma tillbaka med skadestånd från andra skador (fildelningar) som uppkommit, utan hindrar endast detta anspråk från att tas upp i rätten.

Om du tror att du är oskyldig ska du givetvis inte betala någonting. Det är relativt förekommande att bolag skickar ut dessa typer av förlikningar i hopp om att oskyldiga betalar dom. I de fallen ska du bara strunta i brevet och avvakta ifall de säger att de vill ta upp det i domstol.

Jag hoppas det besvarade din fråga! Skriv en kommentar ifall det är något ytterligare du funderar över.

Jakob WestlingRådgivare