FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/08/2015

Förköpsrätt för hyrestagare

Hej! Mina föräldrar hyr ut deras hus (en vanlig villa med tomt) till en hyresgäst och har tydligen skrivit med i avtalet att han har förköpsrätt, vad menas med det? Jag är nämligen intresserad att ev. köpa mitt barndomshem av mina föräldrar men kan jag göra det på något vis trots att han har förköpsrätt?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det äger dina föräldrar villan och tomten och därmed själva fastigheten(marken, jorden). I detta fall är förköpsklausuler inte giltiga vilket innebär att hyrestagaren inte har en giltig avtalad rätt att få köpa fastigheten före någon annan vilket resulterar i att när hyreskontraktet går ut har du möjlighet att köpa fastigheten. Detta framgår bland annat från rättsfallet NJA 1984 s.673.

Anledningen till att förköpsklausuler inte är bindande vid fast egendom är att Högsta domstolen anser att detta kan skapa osäkerhet i äganderätten med negativa och ogynnsamma verkningar bl.a. för fastighetsomsättningen och kreditgivningen. Du kan läsa mer om resonemanget i NJA 2002 s.467.

En annan sak är det om dina föräldrar bara äger villan och inte marken, i detta fall är förköpsklausulen giltig och denne har därmed förköpsrätt på villan.

Hoppas detta var till hjälp.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare