Förklaringsmisstag vid offert

Om jag som privatperson har fått en offert, betalat handpenning och fått ett ordererkännande på materialet för golvmaterial från en butik. har dom då rätt att höja priset mer än 50% pga att dom säger att jag har fått fel pris från början?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En offert räknas inom svensk rätt som ett anbud vilket är ensidigt bindande för den som lämnar anbudet dvs. att företaget inte kan frånträda sin offert enligt 1 § Avtalslagen (AvtL) . För att offerten ska bli gällande krävs dock en accept från motparten dvs att man accepterar offerten utan att ändra/lägga till/ta bort något. Ändras offerten på något sätt är det inget bindande avtal utan ses som ett anbud från andra parten. Har företaget satt en tid för svar på anbudet och accepten kommer efter den tiden är företaget inte heller bundna av anbudet enligt 2 § AvtL. Om ingen tid har angivits kan offerten ändå sluta gälla om inget svar kommer inom skälig tid efter att offerten.

Det finns ytterligare ett sätt att komma ifrån offerten från företagets sida dvs. om det rör sig om ett så kallat förklaringsmisstag enligt 32 § AvtL. Detta innebär att om företaget har råkat ge ett felaktigt pris från början och motparten (du) förstått eller borde förstått att priset var felaktigt. Här blir det alltså avgörande om hur pass mycket priset avviker från marknadsstandard. Om nu priset som du säger har ändrats med 50% finns det troligtvis möjlighet för företaget att komma undan om nu priset i början var långt under marknadspris.

Kort svar
Jag kan tyvärr inte ge ett säkert svar men beroende på hur priset låg från början i förhållande till andra företag på marknaden så blir svaret olika. Är priset marknadsmässigt i offerten kommer företaget med stor sannolikhet vara tvungna att fullfölja avtalet. Var företagets offert däremot väldigt lågt finns det däremot stora chanser för företaget att komma undan avtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare