FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/09/2018

Förklaring av mängdrabbat i det svenska rättssystemet

Hej. Jag håller på att skriva ett svenska tal och behöver hjälp hur jag ska kunna förklara mängdrabatt på ett bra och enkelt sätt för ungdomar i ålder 15 år

tack på förhand

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om en person döms för flera brott samtidigt får man ett samlat straff. Statistiskt sett visar att detta samlade straffet är kortare än om personen skulle plussat på strafftiden för alla de olika individuella straffen. Det samlade straffet medför en kortare strafftid. Skälet till att detta finns är många, i det svenska rättsystemet tror vi inte att långa fängelstraff är lösningen för att minska kriminalitet. Däremot i USA finns ingen liknande lösning, utan där blir man dömd för ett brott i taget och strafftiden plussas på. Detta medför att en person kan dömas till en fängelsetid på över en livstid. Längsta fängelsestraffet som utdelas i USA är en bra bit över 1000 år.

Nackdelen med en ett samlat straffbedömning är strafftiden kan bli oförändrad om man begår ett eller flera straff. Det innebär även att vid en samlad straffbedömning så är det en stor mängd brott som aldrig utreds, alltså brott som kan utredas men som oftast inte prövas eftersom åklagarnarna bedömer att domstolen inte kommer ge något utökat straff till den åtalade personen på grund av mängdrabatten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare