Förhandling vid arbetsbrist utan kollektivavtal

Hej! Har varit anställd sedan okt 2011 på en Tandläkar praktik! Jobbar som tandsköterska och praktiken har inget kollektiv avtal. Kommer att bli uppsagd pga arbets brist då Tandläkaren vill omstrukturera företaget och hyra in tandsköterskor på de dagar hon vill. Nu ska vi ha en förhandling m facket o advokat. Min fackliga representant säger att då hon inte har kollektiv avtal gäller bara min uppsägnings tid 3 mån! Stämmer det? Varför ska man då förhandla? Mvh Anna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med så verkar det som att din arbetsgivare har rätt att säga upp din anställning. Eftersom arbetsgivaren har bestämt sig för att omorganisera verksamheten föreligger saklig grund för uppsägning i form av arbetsbrist, 7 § Lagen om anställningsskydd (LAS).

Eftersom det inte finns något kollektivavtal på din arbetsplats behöver arbetsgivaren som utgångspunkt inte förhandla med facket innan det beslutas om förändringar. När det gäller uppsägningar på grund av arbetsbrist finns dock en specialregel i 13 § Medbestämmandelagen (MBL). Enligt den regeln måste arbetsgivaren förhandla med ditt fackförbund om du är medlem i ett sådant innan arbetsgivaren beslutar om uppsägning.

Skyldigheten att förhandla innebär inte att facket kan kräva att arbetsgivaren beslutar att inte omorganisera. Förhandlingsskyldigheten innebär snarare att facket exempelvis kan påpeka att arbetsgivaren måste följa turordningsreglerna i 22 § LAS. Om någon annan anställdes senare än oktober 2011 men får stanna medan du får gå bryter arbetsgivaren mot LAS.

Din fackliga representant har alltså rätt i att det är uppsägningstiden som du har enligt LAS/ditt anställningsavtal som gäller. Förhandlingsskyldigheten blir snarare ett sätt att tvinga arbetsgivaren att uppmärksamma facket på väsentliga beslut arbetsgivaren planerar att fatta.

Hoppas du har fått svar på dina funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare