Kommer ett brott som begåtts i Norge finnas med i det svenska belastningsregistret?

Min son, 22 år, har kört för fort i Norge och fått böter 12 500:- norska kronor och indraget körkort på plats, han får inte köra i Norge på 5 månader. I brevet står att han kan betala böterna eller välja fängelse i 25 dagar. Hur fungerar det? Är det fritt fram att välja fängelse istället? Har det någon betydelse vad gäller belastningsregistret? Får han en anmärkning där om han betalar böterna? Får han en anmärkning om han väljer fängelse, eller förs det inte över till svenska myndigheter? Avtjänas fängelsestraffet i Norge eller i Sverige och hur lång inställelsetid brukar det vara?

Många frågor, tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Tyvärr måste jag informera dig om att vi på Lawline endast kan svara på frågor som förhåller sig till svensk rätt och delvis EU rätt, men ingen annan nationell lagstiftning. Jag kan därför endast svara på din fråga utifrån generella principer, och inte norsk lagstiftning.

Eftersom din son har begått brott i Norge och fått indraget körkort där, så spelar det ingen roll om han väljer att betala boten eller fängelsestraffet. I hans belastningsregister kommer det stå att han gjort sig skyldig för fortkörning, och om han väljer fängelsestraffet så kommer även detta att stå med. Fängelsestraffet kommer att avtjänas i Norge om inte din son ansöker om att få avtjäna sitt straff i sitt hemland.

Fortkörning (som är ett nationellt brott) kommer inte att synas i det Svenska belastningsregistret eftersom det inte begicks i Sverige.

Lycka till! Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare