Förhållandet mellan meddelarfrihet och tystnadsplikt

Hej! Jag har precis börjat sätta mig in i juridikens värld, och håller nu på att lära mig om sekretess. Jag undrar vilken koppling det finns mellan meddelandefrihet och tystnadsplikt? Kan man även om det för en viss uppgift föreligger tystnadsplikt utnyttja rättigheten som meddelandefriheten ger och lämna ut uppgiften i publiceringssyfte? Undrar även vad som innebär med kvalificerad tystnadsplikt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De olika meddelarbrotten som finns i 7 kap. 3 § 1-3 punkten sätter gränsen för meddelarfriheten. Den första punkten tar sikte på grova brott mot allmänheten så som högförräderi och spioneri. Bestämmelsen aktualiseras mycket sällan och nedan berörs endast 2:a och 3:e punkten.

Uppgifter som inte är sekretessbelagda får man redan fritt prata om. Den som omfattas av meddelarfriheten får emellertid muntligen lämna uppgifter som är sekretessbelagda utan att riskera brott mot tystnadsplikten. Notera att meddelarfriheten aldrig ger en rätt att lämna ut en sekretessbelagd handling. Det framgår av 7 kap. 3 § 2 p. TF att en sekretessbelagd handling inte får lämnas ut och att den som fått en hemlig handling utlämnad mot förbehåll inte i strid med förbehållet får lämna den vidare.

Kvalificerad sekretess

Arnela HadzisakovicRådgivare