Företrädesrätt till tjänst med högre sysselsättning

Hej.

Har varit anställd inom sll i snart tre år varav utav de har varit vikariat i ett och ett halvt år.

Mitt vikariat gick ut och fick en timanställnning medans chefen tog in andra efter mig utifrån och de har fått en tillsvidareanställning. Min chef har alltså struntat i företrädesrätt lagen. Jag fick inte ens en chans att begära min rätt att företräda för en tjänst. Har fått höra av facket att det kan hända att chefer inte vet om de lagen.

Kan jag kräva skadestånd?

Lawline svarar

Hej!

Huvudregel:

Det stämmer att du har en företrädesrätt till anställning med högre sysselsättningsgrad (25 a § LAS). Huruvida chefen var varse om lagens regler saknar betydelse.

Förutsättningar:

Det förutsätts dock att din arbetsgivares behov av arbetskraft kan tillgodoses, och att du har tillräckliga kvalifikationer. Jag utgår från att så är fallet.

Det krävs enligt regeln att du som anställd anmält intresse av att erhålla en tjänst med högre sysselsättningsgrad. Det finns inga krav i praxis eller i förarbeten på att den deltidsanställde måste anmäla sitt intresse en viss tid i förväg. Det ska i princip gå att anmäla sitt intresse när tjänsten utlyses.

Undantag:

Observera, att det endast gäller när arbetsgivaren ANSTÄLLER. I de fall dem som har fått tillsvidareanställning är inhyrda via bemanningsbolag, konsulter eller liknande är regeln inte tillämplig.

Konsekvenser:

Om arbetsgivaren bryter mot lagen, ska denne betala skadestånd enligt 38 § LAS. Tyvärr finns det inte möjlighet att ändra anställningarna som skedde.

Sammanfattningsvis:

Allt som allt, verkar det som att arbetsgivaren brutit mot 25 a § LAS, vilket innebär skadeståndsskyldighet enligt 38 § LAS. Jag råder dig att åter vända dig till facket för att få hjälp att genomdriva kravet.

Hoppas det här var svar på din fråga! Tack för att du vänder dig till Lawline, du får gärna höra av dig igen om det var något mer du undrade.

Sara HillRådgivare