Företrädesrätt till återanställning ?

X har blivit uppsagd från sin tjänst som snickare på en byggfirma. Som orsak till uppsägningen anger företagsledningen arbetsbrist. Två månader efter uppsägningen annonserar företaget efter en ekonom och X hävdar att han har rätt till återanställning enligt lagen om anställningsskydd.

Förklara hur det ligger till. Har X rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Lagen om anställningsskydd (LAS) finns bestämmelser om företrädesrätt till återanställning.

Villkor för att ha företrädesrätt

Företrädesrätt till nyanställning gäller för arbetstagare som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist, alltså inte personliga skäl. En förutsättning är att arbetstagaren har varit anställd sammanlagt mer än 12 månader under de senaste tre åren hos samma arbetsgivare. Samma villkor gäller för tidsbegränsade arbetstagare (5 § LAS) som inte fått fortsatt anställning på grund av arbetsbrist. Säsongsanställda som varit anställda minst 6 månader de senaste 2 åren har också företrädesrätt. Dessutom måste arbetstagaren ha tillräckliga kvalifikationer för det arbetet som avses, se 25 § LAS. För arbetstagare över 67 år gäller dock inte företrädesrätten, se 33 § 3 stycket LAS. Vid besvarandet av min fråga kommer jag att utgå från att X arbetat den tiden som krävs och att X inte är över 67 år.

Till vilka arbeten gäller företrädesrätten?

Företrädesrätten gäller om arbetsgivaren nyanställer inom 9 månader från uppsägningen. Företrädesrätten är inte begränsad till den anställningsform som arbetstagaren tidigare haft. En arbetstagare som varit tillsvidareanställd kan därför ha företrädesrätt till en tidsbegränsad anställning och vice versa, se 25 § LAS.

En arbetstagare har dock enbart företrädesrätt till nyanställningar inom den driftenhet eller inom det kollektivavtalsområde där arbetstagaren tidigare var anställd, alltså omfattar företrädesrätten inte alla nyanställningar, 25 § 3 stycket LAS. Med driftenhet menas arbetstagare som arbetar på samma fysiska arbetsplats exempelvis i en butik eller en restaurang. Olika kollektivavtal gäller exempelvis för arbetare och tjänstemän. Detta innebär att en arbetare normalt sätt inte har företrädesrätt till arbeten som tjänsteman. Typiska arbetaryrken är snickare, målare och vaktmästare. Tjänstemän är ofta ekonomer, ingenjörer eller lärare.

I samband med en uppsägning är arbetsgivaren även skyldig att informera arbetstagaren om han har företrädesrätt till anställningen eller inte, samt om det krävs en anmälan för att kunna göra företrädesrätten gällande, se 8 § 2 respektive 16 § 2 stycket LAS. Arbetstagaren måste då anmäla anspråk på företrädesrätten till arbetsgivaren, se 27 § LAS. Arbetsgiven är i sådana fall skyldig att erbjuda arbetstagaren anställning innan anställning inom samma driftenhet eller kollektivavtalsområde sker.

Sammanfattning

Företrädesrätten gäller alltså om arbetsgivaren nyanställer inom 9 månader från uppsägningen. Företrädesrätten gäller enbart till nyanställningar inom den driftenhet eller kollektivavtalsområde där arbetstagaren tidigare arbetare. I din fråga skriver du att X har arbetat som snickare och att arbetsgivaren vill anställa en ekonom. Eftersom snickare och ekonomer normalt sätt tillhör olika kollektivavtalsområden innebär det förmodligen att X saknar företrädesrätt till just denna anställningen. Arbetstagaren måste även ha tillräckliga kvalifikationer för det nya arbetet, vilket är tveksamt om X i detta fall skulle ha, eftersom arbetsuppgifterna för en snickare och ekonom skiljer sig åt och kräver olika kunskaper.

Jag vill även göra dig uppmärksam på att 25 § LAS om företrädesrätt är semidispositiv, vilket innebär att det kan finnas avvikande bestämmelser i gällande kollektivavtal på arbetsplatsen, 2 § 3 stycket LAS. För att veta mer exakt vad som gäller i X fall, rekommenderar jag att X tar reda på vad som gäller enligt eventuellt kollektivavtal på arbetsplatsen. Är X fackligt ansluten finns även möjlighet att vända sig till fackföreningen för fortsatt hjälp!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare