FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2020

Företrädesrätt till anställning - måste jag tacka ja?

Hotellanställd

som frukostvärdinna 20 år,30%.

Uppsagd pga arbetsbrist, med företrädesrätt.

Erbjuden tjänst 50% på städavdelning.

Är det ok att få ett erbjudande på annan avdelning?

Jag förlorar min företrädesrätt vid ett nekande svar, är det rätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I regel är det så att du förlorar din företrädesrätt till återanställning om du tackar nej till ett erbjudande som skäligen borde ha godtagits (27 § tredje stycket LAS).

Företrädesrätten omfattar anställningar inom samma kollektivavtalsområde där arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer och som är på samma arbetsplats (25 § LAS). Ett erbjudande om återanställning som uppfyller kraven ovan borde alltså ses som ett skäligt erbjudande.

Huruvida du i ditt fall kan besvara erbjudandet nekande och ändå behålla din företrädesrätt beror alltså på omständigheterna i övrigt. Om den erbjudna anställningen ryms inom samma kollektivavtalsområde samt om anställningen gäller samma hotell aternativt hotell inom samma kedja och ort så borde erbjudandet vara ett skäligt sådant. Ett skäligt erbjudande som nekas innebär att du förlorar din företrädesrätt.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Lycka till!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare