Företagsägande vid skilsmässa och inget äktenskapsförord

Hej jag har en fråga. Om jag startade ett företag "aktiebolag" efter att jag gifte mig borglig och vi håller på att separeras nu. Måste jag skriva på några papper att bara jag ska äga mitt företag eller kommer den att fortfarande bara vara min efter skilsmässan när vi inte skriver på något och han inte kräver något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag beklagar att du går igenom en skilsmässa och jag hoppas kunna svara på din fråga så att du vet vad du ungefär kan förvänta dig gällande den juridiska aspekten åtminstone.

Din fråga handlar om bodelning vid äktenskapsskillnad (skilsmässa) och regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom en så kallad bodelning enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Vid en bodelning så görs en skillnad mellan giftorättsgods och enskild egendom, och enligt 7 kap. 1 § ÄktB är giftorättsgods all egendom som inte är enskild egendom. Det är giftorättsgodset som kommer fördelas mellan er.

Enskild egendom och äktenskapsförord

I 7 kap. 2 § ÄktB hittar vi definitionen av enskild egendom: egendom som du eller din make/maka har gjort till enskild genom äktenskapsförord, egendom som du eller din partner har fått med förbehållet om att egendomen ska vara enskild antingen via gåva eller genom testamente eller egendom som trätt i stället för tidigare enskild egendom.

Om du och din partner har ett äktenskapsförord, alltså ett avtal som gäller mellan er, och ni i det avtalet gjort klart vad som ska vara enskild egendom och då inte omfattas av en framtida bodelning så är du good to go. Syftet med själva äktenskapsförordet är just att viss egendom ska vara enskild egendom och då endast tillhöra dig. Äktenskapsförord kan omfatta all egendom som en person äger, i ditt fall äger du kanske aktier i ditt företag och därmed kan detta skrivas upp som enskild egendom.

Enligt 9 kap. 2 § ÄktB ska bodelningen göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena då talan om äktenskapsskillnad väcktes (alltså den dagen när ansökan om skilsmässa lämnades in till tingsrätten). Hur era egendomsförhållanden såg ut dagen då ni ansökte om skilsmässa är alltså det som avgör vad som kommer räknas in i bodelningen respektive inte räknas in.

Svaret på din fråga är då att om ni har ett äktenskapsförord kommer bodelningen genomföras med utgångspunkt i vad ni kommit överens om i äktenskapsförordet. Har ni inte det så är det viktigt att komma ihåg att ett bodelningsavtal är som vilket avtal som helst. Det råder avtalsfrihet, vilket innebär att du och din f.d partner kan komma överens om vad ni vill i samband med er bodelning. Hur ni vill göra gällande ditt företag är upp till er att bestämma, så länge ni kan komma överens om det.

Hoppas att allt löser sig!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare