Företag svarar inte på reklamation.

2017-11-28 i KÖPRÄTT
FRÅGA
Har köpt en ventilation till krypgrund med nöjdkundgaranti. Köpeavtalet säger att jag skall meddela företaget om jag vill lämna tillbaka produkten och återlämna den i oskadat skick. Har meddelat företaget via mail flera gånger att jag vill lämna tillbaka produkten bla med frågan om till vilken adress jag skall returnera varan. Får inte något svar från företaget. Hur går jag vidare för att juridiskt ha uppfyllt mitt åtagande enligt köpeavtalets villkor då jag har för avsikt att gå vidare med ärendet eftersom produkten kostar ca20 000:-? Tacksam för svar.
SVAR

Hej och tack för din fråga!

Det finns en möjlighet att kräva att säljaren fullgör sin förpliktelse enligt avtalet i rätten, att processa i domstol är dock oftast en krånglig process som man helst av allt vill undvika. Jag tycker att din första åtgärd bör vara att ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun för att få mer konkret vägledning i ditt fall, det är möjligt att de kan hjälpa dig med att kontakta företaget och få dem att förstå att du tänker utnyttja din rätt enligt avtalet. Vill du ha hjälp att kontakta din kommuns konsumentvägledare kan du klicka här!

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard Essung
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (918)
2021-10-31 Rätt till öppet köp?
2021-10-30 Vad kan man göra om säljaren är i dröjsmål med varans avlämnande?
2021-10-27 Apa som husdjur?
2021-10-16 Reklamation vid andrahandsköp.

Alla besvarade frågor (97356)