FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/11/2017

Företag svarar inte på reklamation.

Har köpt en ventilation till krypgrund med nöjdkundgaranti. Köpeavtalet säger att jag skall meddela företaget om jag vill lämna tillbaka produkten och återlämna den i oskadat skick. Har meddelat företaget via mail flera gånger att jag vill lämna tillbaka produkten bla med frågan om till vilken adress jag skall returnera varan. Får inte något svar från företaget. Hur går jag vidare för att juridiskt ha uppfyllt mitt åtagande enligt köpeavtalets villkor då jag har för avsikt att gå vidare med ärendet eftersom produkten kostar ca

20 000:-? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!


Det finns en möjlighet att kräva att säljaren fullgör sin förpliktelse enligt avtalet i rätten, att processa i domstol är dock oftast en krånglig process som man helst av allt vill undvika. Jag tycker att din första åtgärd bör vara att ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun för att få mer konkret vägledning i ditt fall, det är möjligt att de kan hjälpa dig med att kontakta företaget och få dem att förstå att du tänker utnyttja din rätt enligt avtalet. Vill du ha hjälp att kontakta din kommuns konsumentvägledare kan du klicka här!


Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare
Vi använder Cookies
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats. För att anpassa dina cookie-inställningar, vänligen klicka på “Mer information”