Företag svarar inte efter leverans av fel vara vid distansköp

Jag beställde skor på nätet, betalade och fick en bekräftelse. Blev dock misstänksam, när det inte kom några skor. Kontaktade företaget och fick svar, att vänta några dagar och följ en leveranslänk. Jag gick in och kollade, med några dagars, mellanrum och efter ytterligare en vecka när ett paket, till slut via posten, lades i min brevlåda blev jag, väldigt glad. Öppnade paketet och där låg ett par nya skor, men inte de jag beställt och inte min storlek. Jag har försökt, under en vecka, att få kontakt med företaget, men de har inte svarat på mail, vad kan jag göra nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I första hand
I detta fall blir konsumentköplagen (KKöpL) aktuell. Distansavtalslagen blir också aktuell eftersom det i detta fall handlar om ett internetköp. Konsumenter har 14 dagars ångerrätt vid distansköp. Ångerfristen börjar den dagen då konsumenten tar emot varan, eller tidigast den dagen konsumenten får information om ångerrätten. Om du som konsument inte får någon information om ångerrätten har du ett år på dig att ångra köpet.

I andra hand
Det kan även nämnas att det i 3 § KKöpL stadgas att avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i KKöpL är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i KKöpL. I KKöpL framgår det av 22 § att om varan är felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Enligt 26 § KKöpL har köparen rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans.

Sammanfattningsvis
Företaget har, genom att leverera fel skor i fel storlek, gjort ett stort misstag. Du har rätt att begära att företaget skickar rätt skor, som du har beställt. Felet bör ligga på säljaren att åtgärda utan krav från dig som köpare att betala extra för. Mitt tips är att du provar att kontakta företaget på alla möjliga sätt, och alltså inte enbart via mail, för att framföra att det har skett ett fel. Alternativt kan du på eget initiativ returnera varan om det finns returanvisningar tillgängliga på företagets hemsida.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare