Företag gått i konkurs innan leverans skett

Vad händer med betalda men ej levererade varor vid konkurs?

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågeställning

Jag förutsätter att du är konsument och köpt en vara av ett företag men inte ännu fått den levererad, företaget har sedan gått i konkurs.

Vad som sker med din vara

Som utgångspunkt kan det vara svårt att få varan levererad efter bolaget gått i konkurs.  Huvudregeln är nämligen att allt som finns i företaget vid tidpunkten för konkursen tillfaller konkursboet.

Men om du erhåller sakrättsligt skydd i säljarens konkurs kan du ändå ha rätt till saken. Detta erhålls på olika vis beroende på vilken typ av vara det rör sig om samt om förvärvaren är en näringsidkare eller en privatperson. För både privatpersoner och för näringsidkare krävs dock för lös egendom att det rör sig om ett individuellt bestämt föremål som är identifierbart. Men en konsument som ingått ett köpeavtal med ett företag om en viss vara kan konsumenten i vissa fall ha rätt att få ut den köpta varan från konkursboet (49 § konsumentköplagen).

Om saken inte är uskiljbar en s.k. icke specificerad vara kommer det bli en oprioriterad fodran. Detta innebär att din fordran är utan förmånsrätt och du kan alltså riskera att bli prioriterad sist. Du skriver inte vad för vara du köpt, det är därför svårt för mig att avgöra om saken är utskiljbar eller inte. Jag kommer därför fortsätta att göra en allmän redovisning hur man erhåller sakrättsligt skydd som du förhoppningsvis kan hämta vägledning ifrån.

Registrering enligt lösöresköpslagen

Ytterligare ett sätt att få sakrättsligt skydd är registrering enligt lösöresköpslagen. Har man genomfört en korrekt registrering har man enligt lösöresköpslagen rätt till egendomen även om den är kvar hos gäldenären då konkurs utbryter. Av din fråga framgår inte att någon sådan registrering har skett. Jag utgår således från att detta inte heller är aktuellt i fallet för handen. Men p.g.a. knapphändiga omständigheter väljer jag ändå att lyfta det som ett alternativ.

Sammanfattningsvis för att en näringsidkare ska få separationsrätt till egendom som kvarlämnats hos en säljare som sedermera går i konkurs krävs dels att egendomen är individuellt bestämd och identifierbar, samt att ett sakrättsligt moment i form av tradition eller registrering enligt lösöresköpslagen vidtagits. Om du är en konsument som köpt varan, räcker det med att varan är individuellt bestämd och identifierbar för att du ska få seperationsrätt till produkten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Melina PapadopoulosRådgivare