FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/04/2020

Föreslå brott på skämt

Hej,

Min pojkvän menar att det är olagligt att på skämt föreslå statskupp. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om ansvar för olika brott finns i Brottsbalken (BrB). Att försöka genomföra en statskupp kan vara brottet uppror, som finns i BrB 18 kap 1 §. Där ingår att med vapen eller andra våldsamma medel försöka omstörta statsskicket.

Även förberedelse och stämpling (att planera med någon annan) till uppror är olagligt enligt BrB 18 kap 7 §. Det krävs dock uppsåt - det vill säga att man ska kunna visa att någon faktiskt haft avsikt att genomföra brottet. Det ska även ha funnits en konkret fara för att brottet skulle genomföras för att man ska kunna döma någon för förberedelse eller stämpling.

Att på skämt prata om exempelvis en statskupp uppfyller inte dessa krav eftersom det inte varit allvarligt menat. Man har inte faktiskt haft för avsikt att starta ett uppror, och det har inte funnits någon konkret fara för att man skulle fullborda brottet.

Det är därför inte olagligt att på skämt föreslå en statskupp. För att man ska dömas till ansvar krävs att man på allvar planerar för att genomföra brottet och faktiskt har tänkt begå handlingen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare