Föreslå andra medlemmar för post i ideell förening än valberedningen?

Kan medlemmar i en ideell förening lägga ett skriftligt förslag på ny styrelse då valberedningens förslag är ett annat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att enkelt svara på din fråga så ja. Valberedningen har oftast som uppgift att ta fram förslag på en ny styrelse, detta är ett förslag och inte något bindande. Vill någon utomstående motkandidera i en specifik post är detta oftast inget problem utan sker då på årsmötet. Observera att era stadgar bör studeras för att ta reda på vad som gäller hos er. Vid motkandidering om en post brukar det bli omröstning om vem som de närvarande vid årsmötet vill ska ha posten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare