Föreligger skadeståndsansvar för budgivare som dragit sig ur efter vunnen budgivning?

Hej!

Jag har lagt upp till salu fastighet via mäklare och en budgivning gick igång. Köpare skrev till mäklare att han har låne löfte och hans bud var på 765 tkr. Vi skulle träffa för at skriva första kontraktet och då kommer köpare att banken ger inte lån till honom så han backar. Mäklare har erbjudit hjälp med att fixa lån men köpare tackar nej. Då är hans bud ogiltiga och vi har börjat om men högsta bud nu är på 640tkr. En annan budgivare så från början gav 750 tkr tycker att nånting är skum och att man medveten trippat upp priset och backar från köp. Jag undrar om jag kan kräva skadestånd från honom så lagt så högt bud och så att ha låne löfte men inte hade det? P.g.a. honom har jag förlorat köpare för att de tänker att nånting är skum samt får jag nu 125tkr mindre.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Budgivningar regleras inte genom lag och är därtill inte juridiskt bindande. I och med att det inte fanns något kontrakt skrivet mellan er finns det följaktligen ingen kontraktuell grund att kräva skadestånd. Du som säljare har därmed inte rätt till skadestånd av den budgivare som drog sig ut.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare