Föreligger förtal?

Hejsan!

Jag bor i radhus sedan 80-talet. Husen ligger väldigt nära. För c:a 4 år sedan fick jag nya grannar. Då var mannen ensam med sina barn, nu har han fått sällskap med en dam som tycks hata mig. Båda finns på Instagram där jag läst deras kommentarer. Dom gjorde om sin lilla toalett med bild, så skrev mannen att han gjorde en 2:a på grannens tomt, alltså min tomt. Han har hörntomt så där finns ingen granne. Hon skrattade tillbaka och skrev att det inte gjorde något. Jag gick ut och kollade om han hade lagt avföring på min tomt men hittade inget. Kanske bara prat, kanske är det förtal men jag känner mig kränkt. Har ni något förslag om jag ska gå vidare med ärendet eller strunta i det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att du ska utsättas för missaktning eller för att du ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Slutsats

Av vad som framgår av frågeställningen tycks det inte som att förtal föreligger. Dessutom tycks det inte som att avföring faktiskt lämnats på din tomt. Skulle så dock vara fallet, bör du kontakta polisen.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare