Föreligger försörjningsplikt mellan makar?

Hej! Min fråga är, jag å min särbo planerar att gifta oss, vi har inte gemensam ekonomi. Jag har försörjningsstöd. Kommer det bli försörjningsplikt när vi gifter oss? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Finns det underhållsskyldighet mellan makar?

Enligt en lagstadgad grundprincip råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Detta innebär att du förfogar över all egendom du förvärvar och ska betala för dina skulder.

Det finns dock en underhållsskyldighet mellan makar. Dessa ska, efter förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses (6 kap. 1 § äktenskapsbalken). Genom bestämmelsen har lagstiftaren gett uttryck för uppfattningen att makar bör leva på samma ekonomiska standard. Underhållsskyldigheten gäller även då makarna är särbos (6 kap. 6 § äktenskapsbalken).

Försörjningsstöd

Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till försörjningsstöd (4 kap. 1 § socialtjänstlagen). En följd av underhållsskyldigheten mellan makar blir att den make som har större inkomst får täcka en större del av de gemensamma och personliga utgifterna. Detta innebär att när du och din särbo gifter er, är era gemensamma inkomster grund för huruvida försörjningsstöd ska fortsätta utgå eller inte samt vilken storlek det eventuella bidraget ska ha.

Sammanfattning

Det finns en underhållsskyldighet mellan makar. Denna skyldighet kan påverka huruvida du, när du gift dig, fortsättningsvis ska ha rätt till bidrag eller om bidragets storlek ska ändras.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare