Fordring utan förfallodatum

Hej jag har en fordran på min bror, han betalar endast räntan varje år men jag vill se att han betalar av på skulden åxå, antingen månadsvis eller en summa var år. Kan jag kräva det och hur mycket isf? Kan jag sätta autogiro på honom? Vad händer med skulden ifall han avlider?

Mvh. K

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om ni inte har avtalat om ett förfallodatum då fordringen skall betalas, så skall gäldenären(den som är skyldig pengar) betala till borgenären (den som har lånat ut pengar) på borgenärens begäran . Detta följer av första kapitlet 5 § i Skuldebrevslagen. Du kan alltså kräva att din bror betalar skulden hela skulden när du vill.

I Sverige kan man inte ärva skulder, så du kan inte kräva betalning från hans arvingar. Ifall din bror skulle avlida, får du istället en fordran på hans dödsbo. Om du inte har någon säkerhet för fordringen kan det leda till problem, eftersom borgenärer med säkerhet alltid har rätt att få betalt först. Utan säkerhet har du endast en så kallad oprioriterad fordran. Det smidigaste vore om du fick betalt innan han avlider. Vägrar han betala skulden kan du få hjälp av kronofogden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare