Fordran på arbetsgivare

Min arbetsgivare har inte betala ut mitt lön för november månad och alla mina kollegor fick betalt, det har är inte första gånger de glömmer att betala mig, jag äe inte med facket och vet inte vad jag ska göra. Jag är ensammamma av 3 barn och behöver mitt lön.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Om en arbetsgivare inte betalar ut lön enligt anställningsavtalet uppkommer en fordran som förfaller till betalning den dag som lönen egentligen skulle betalats ut. Från förfallodagen kan en anställd – förutom att kräva betalning av lönen – kräva ränta för dröjsmålet (RL 3 §). En anställd kan själv försöka få betalt av arbetsgivaren genom att påtala att man har innestående lön. Om detta inte lyckas kan den anställda vända sig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande. Det innebär att KFM ålägger din arbetsgivare att betala din lön (lagen om betalningsföreläggande 2 §). Ansökan om detta görs skriftligen och ska innehålla yrkandet – alltså vad du vill ska hända – och grunden till yrkandet. Summan, förfallodagen och parternas personuppgifter ska också finnas med (lagen om betalningsföreläggande 9-11 §§). På KFM:s hemsida finns ytterligare instruktioner och färdiga blanketter för ansökan. Om man inte får betalt med hjälp av KFM kan man i sista hand hamna i domstol som i en dom slår fast att arbetsgivaren ska utge lön.

Hoppas du är nöjd med svaret och du är välkommen åter ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare