Fordon som lämnats kvar på annans mark

Vi är en samfällighetsförening som förvaltar över en del mark som ägs av kommunen. En del av denna mark är en parkering.

En båttrailer har ställts på denna parkering och har stått där i åtminstone ett halvår. Den har ingen registreringsskylt så vi har inte själva lyckats identifiera ägaren. Trailern har punktering och är till synes inte använd på väldigt länge.

Denna trailer står rätt dumt till då den ockuperar många av våra redan få parkeringsplatser. Vi skulle därför vilja ha bort den. Vi har annonserat på vår hemsida och frågat om någon vet vem den tillhör men inte fått något resultat därifrån.

Hur går vi tillväga? Som vi förstått får vi inte flytta på den eftersom det är någon annans egendom (egenmäktigt förfarande?), trots att den står på 'vår' mark. Vi kan heller inte få reda på vems det är och be denne att flytta på den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag rekommenderar att ni (samfälligheten) kontaktar en statlig eller kommunal myndighet som kan besluta att fordonet ska flyttas. Ni bör inte flytta på fordonet själva. I detta fall är det antagligen bäst att kontakta er kommun och förklara situationen. Det går även att kontakta polisen eller trafikverket.

Statliga och kommunala myndigheter får flytta fordon i särskilda fall, exempelvis när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av naturvårdsskäl. Detta följer av lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall (lagen). En statlig eller kommunal myndighet kan flytta på ett fordon om fordonet är uppställt på sådant sätt att trafiken hindras eller störs, detta följer av förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall (denna förordning kompletterar lagen). Jag anser att en statlig eller kommunal myndighet har rätt att flytta på trailern enligt lagen och förordningen eftersom trailern stör genom att ockupera era parkeringsplatser och dessutom verkar vara övergiven.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare