Fördelning av samboegendom

Hej!

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 3 år, nu har jag köpt en lägenhet (han står inte med på några papper eller lån) vi ska bo i lägenheten gemensamt. Om det nu skulle vara så att det skulle ta slut mellan oss har han då rätten till hälften av min lägenhet? Blir så förvirrad av sambolagen..

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor om sambors egendom behandlas i sambolagen som du hittar https://lagen.nu/2003:376.

Enligt sambolagens regler så ska en bodelning där samboegendomen delas lika mellan samborna företas när ett samboförhållande upphör, SamboL 8 och 14§§. En gemensam bostad som är förvärvad för gemensam användning räknas som samboegendom, SamboL 3§, och kommer därmed att ingå i bodelningen. Detta gäller oavsett vem som har betalat för lägenheten eller står på papper eller lån. Du har alltså förstått det rätt när du säger att din pojkvän har rätt till hälften av (värdet av) din lägenhet om det skulle ta slut.

Om ni skulle vara missnöjda med den ordningen finns det möjlighet att genom så kallat samboavtal göra så att viss egendom, till exempel lägenheten, undantas vid en bodelning, SamboL 9§.

Om ni vill ha hjälp att upprätta ett samboavtal kan ni boka ett möte med en jurist här på hemsidan, http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare