Fördelning av egendom när samborna betalat olika mycket

Om jag har betalat 250 000 mera än min sambo till insatsen när vi köpte lgh 2019.

Finns det möjlighet att få tillbaka dom pengarna nu när vi ska separera o sälja lgh?

Sambon vill inte gå med på detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt sambolagen gäller att bostad och bohag som sambor införskaffar för gemensamt bruk blir samboegendom (3 § SamboL). Vid en separation är huvudregeln att samboegendomen ska fördelas lika mellan samborna. Detta innebär att bostaden ska delas lika mellan er även om du har betalat en större summa pengar vid köpet.

Samboegendomen kan fördelas på annat sätt än det som lagen anger om det finns ett samboavtal där samborna har kommit överens om annat (9 § SamboL).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare