Fördelning av arv vid ensam bröstarvinge

OM mina föräldrar går bort, jag är enda barnet, är lagen så att våra barn skall ärva deras hus och tillgångar? Om vi gör ett testamente, kan vi ej testamentera allt som vi vill, är en viss del låsta till barnen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Om dina föräldrar går bort och du är enda barnet har du rätt till din laglott eftersom att du är bröstarvinge 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Arvet fördelas efter arvsklassen och bröstarvingar är i den första. I den andra arvsklassen är den avlidnes föräldrar och syskon 2 kap 2 § ÄB. Tredje arvsklassen är mor- och farföräldrar 2 kap. 3 § ÄB.

I ditt fall verkar endast arvsklass ett bli aktuell utifrån din fråga. Laglotten är halva arvslotten. Laglotten går inte att testamentera bort. Detta innebär att en förälder kan testamentera bort den andra hälfen av arvslotten. Det står de avlidne fritt att t.ex. testamentera hela sitt arv till dig och då kan du ärva deras hus och tillgångar.

Kvarlåtenskapen är den egendomen som finns kvar efter den avlidne. Egendomen delas in i arvslotter. När en person avlider görs en bouppteckning som är förteckning över tillgångar och skulder. När bouppteckningen är klar fördelas arvet. Först då vet du om huset kan ärvas samt hur mycket av tillgångarna som kan ärvas. Det vill säga att efter bouppteckningen ser man hur mycket kvarlåtenskap som finns och då kan man även se hur stor del som är laglotten.

Om dina föräldrar är gifta med varandra och en av dem dör får du inte ut den förälders arv förrän den andra föräldern har dött 3 kap. 1 § ÄB.

För att barnbarn ska få ärva ska det skrivas in i testamentet.

Ärvdabalken hittar du här https://lagen.nu/1958:637.

Jennifer RönnerhedRådgivare