Fördelning av arv mellan barn och barnbarn

Hej, jag är ansvarig för min mors dödsbo. Hon avled i maj 2015. Övriga dödsbodelägare är mina två brorsbarn eftersom min äldre halvbror avled 1999. Det finns inga större tillgångar det är lite pengar på vanliga bankkonton samt lösöre som fanns på min mammas vårdboende.

Min fråga är hur arvet ska fördelas på rätt sätt mellan mig och mina brorsbarn? Jag/vi tänkte ordna bouppteckning på egen hand.

Lite bakgrundsfakta:

Min bror och jag har samma mor men olika fäder. Min mor och far gifte sig 1951 och jag är född inom äktenskapet . Min bror är född 1948 och jag visste inte att vi var halvsyskon förrän min far avled 1989. Vem som är far till min bror vet jag inte dessvärre. Det finns inga testamenten vad jag vet.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Arvsklasserna är något invecklade men jag ska försöka förklara det så pass tydligt som möjligt. Ett arv utgörs av de tillgångar som den avlidne efterlämnar sig och som inte omfattas av ett testamente. Den legala arvsordningen regleras i Ärvadabalken 2 kap. I den första arvsklassen ingår den avlidnes arvingar och dennes avkomlingar, det vill säg barn och barnbarn till den avlidne, se ärvdabalken 2 kap 1 §. Barnbarn ärver först om något av barnen till den avlidne har dött, de ärver då den del arvlåtarens barn skulle ha fått. Arvet fördelas lika mellan de arvsberättigade.

I ditt fall har din bror avlidit vilket innebär att hans barn kommer träda i hans ställe. Om vi utgår från att det inte finns något testamente så kommer all din mors egendom fördelas mellan dig och dina brorsbarn. Detta innebär att du kommer ärva hälften av din mors tillgångar och dina två brorsbarn kommer ärva den andra hälften av din mors tillgångar, vilket de två i sin tur får dela lika på. Exempelvis om din mor efterlämnar 200 kronor så kommer du ärva 100 kr och dina två brorsbarn 50 kr var.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare