Fördelning av arv, halvsyskon

Min halvbror har gått bort.

Vi är två halvsyskon och en helbror. Helbrodern har gått bort och han har tre döttrar.

Hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar för din sorg.

I mitt svar utgår jag från att din halvbror inte hade några andra släktingar vid liv, inkluderat hans föräldrar, och att han inte själv hade några barn.

Svaret på din fråga finns då i 2 kap 2 § ärvdabalken.

Enligt den bestämmelsen ska arvet först delas på hälften mellan den avlidnes föräldrar. Det arvet som tillkommer den föräldern som inte är er förälder går direkt till helbrodern. Eftersom han är avliden delar hans döttrar lika på hans arv. Med andra ord delas halva av det totala arvet lika mellan döttrarna.

Vad gäller den andra halvan av arvet som tillkommer den förälder som även är din och ett annat halvsyskons blir det annorlunda. Det arvet ska då delas lika med samtliga syskon (även då den avlidne helbrodern). Eftersom ni är tre syskon blir det alltså en sjättedel som ni ärver vardera. Den sjättedel som den avlidne helbrodern skulle ärvt delas lika mellan hans tre döttrar.

Svaret på din fråga blir därmed att arvet fördelas på så sätt att ni halvsyskon får en sjättedel av arvet, och att döttrarna får två niondelar av arvet.

Hoppas detta var till hjälp,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare