Fördelning av arv enligt andra arvsklassen

Hej.

Jag är en singeltjej som har en rätt stor förmögenhet och har nu börjat fundera över vem som ärver mig.

Vad jag har förstått så är det mina föräldrar. Min mor lever men far är avliden. Far har en son, dvs min halvbror. Kommer arvet efter mig att delas mellan mor och min halvbror?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det tre s.k. arvsklasser.

Första arvsklassen – barn, barnbarn osv.

Andra arvsklassen – föräldrar, syskon och deras avkomlingar

Tredje arvsklassen – far-/morföräldrar samt deras barn (dock inte kusiner)

Eftersom att det i ditt fall inte finns några arvingar i första arvsklassen ska arvet fördelas inom andra arvsklassen. Precis som du säger är det föräldrarna som, inom andra arvsklassen, ärver i första hand. Om någon av dem är avliden ska dennes barn ärva, hit räknas både hel- och halvsyskon. Eftersom att din far endast har ett barn (förutom dig) går hela din fars del av arvet till detta barn. I ditt fall kommer alltså arvet först att fördelas med hälften på din mor och hälften på din far. Då din far är avliden faller hans lott på din halvbror. Arvet efter dig kommer alltså att delas lika mellan din mor och din halvbror.

Halvsyskon träder inte i styvförälders ställe. Hade det rört sig om ett halvsyskon på din mors sida hade detta syskon inte trätt i din fars ställe, utan din mor hade fått hela arvet. Exakt hur arvet fördelas när det finns halvsyskon kan alltså se lite olika ut, men i ditt fall kommer din mor och din halvbror att få hälften var.

Hur fördelningen ser ut inom andra arvsklassen finner du i 2 kap 2 § Ärvdabalken.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare