Fördelning av arv efter syskon
Fråga
Svar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Finns det inget testamente regleras arvet enligt reglerna i ärvdabalken (ÄB) (se här). Enligt 2 kap 1 § ÄB är det i första hand den avlidnes bröstarvingar (avkomlingar, barn) som ärver. I ditt fall då din bror inte hade några barn aktualiseras istället 2 kap 2 § ÄB. Finns det inga bröstarvingar till den avlidne, ärver den avlidnes föräldrar hälften var. Är föräldrarna avlidna, som i ditt fall, ärver istället syskon. Finns det halvsyskon ärver dem tillsammans med helsyskonet lika stor del av det som skulle tillfallit föräldern.
Arvet efter din bror skulle ha delats lika mellan era föräldrar, hälften till mamma och hälften till pappa. Eftersom att era föräldrar är avlidna är det istället ni kvarvarande syskon som ärver. Du som är ensamt syskon på mammans sida ärver hennes del, alltså hälften. Pappans del, den andra hälften, ska hans barn dela lika på. Detta innebär att du och de tre halvsyskonen kommer ärva 1/4 var av "pappans hälften".
Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning