Fördelning av arv efter moster utan bröstarvingar

Min mosters arv skall fördelas. Hon hade inga barn, men två syskon, min mamma och min morbror. Båda dessa är döda. Min morbror har två barn och vi är fem syskon på mammas sida.

Inget testamente finns efter min moster. Hur skall arvet fördelas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om hur arv fördelas finns i ärvdabalken. I första hand är det bröstarvingar (barn, barnbarn osv.) som ärver (2 kap. 1 §). Om den avlidne inte hade några barn är det i första hand hans/hennes föräldrar som ärver, och om de är döda är det den avlidnes syskon som ärver (2 kap. 2 §). Om även syskonen är avlidna, som i din mosters fall, träder syskonens barn i deras ställe.

Din mosters arv kommer alltså att fördelas mellan dig, dina syskon och din morbrors barn. Hälften av arvet skulle ha gått till din morbror om han hade levt, därför får hans två barn en fjärdedel var av arvet (hälften av morbroderns arvslott). Du och dina syskon ärver 1/10 var av arvet (en femtedel var av er mammas arvslott).

Exempel: Om arvet efter din moster är 1 000 000 kr skulle hennes två syskon ärvt 500 000 kr var om de hade levt. Din morbrors två barn ärver sin pappas del av arvet, alltså 500 000/2 = 250 000 kr var. Du och dina syskon ärver er mammas del av arvet, alltså 500 000/5 = 100 000 kr var.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare