Fördelning av arv efter moster

Vår moster dog 1978 och hennes man dog 2014. Vi är 8 bröstarvingar och 2 halvsyskon, hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten till arv regleras i Ärvdabalken (ÄB). När din moster dog fick hennes man ärva enligt ÄB 3:1. Enligt ÄB 2:1 har bröstarvingar rätt till arv och arvet ska fördelas lika mellan bröstarvingarna enligt ÄB 2:1 st 2, så frågan är om det finns några bröstarvingar till din moster eller hennes man som först ska få arv.

Som jag tolkar din fråga är ni alla syskonbarn till den först avlidna och er rätt till arv beror på om era föräldrar (syskon till er moster) fortfarande lever och får ärva. Innan arvet kan fördelas måste därför utredas är hur många barn din moster och hennes man eventuellt har, och om det är gemensamma barn eller särkullsbarn.

Om det inte finns några bröstarvingar tar arvlåtarens föräldrar istället hälften av arvet, och om föräldrarna inte är kvar i livet delar arvlåtarens syskon på föräldrarnas arv enligt ÄB 2:2. Om någon av syskonen avlidit träder deras barn i dess ställe och får dela på arvet (förälderns arv delas på hur många barn det finns)

Jag hoppas att detta var svar på din fråga och kan vara till hjälp när ni ska fördela arvet lika mellan barnen

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare