Fördelning av arv

Min mormor har gått bort nyss, hon var änka och dom hade tre barn (gemensamma), min mamma dog tre veckor efter (början på okt.), blir arvet delat i tre delar där jag och min syster delar en del? Eller blir det min pappa som var gift med min mamma som ärver mammas del efter mormor?

Min mammas bror säger att det är pappa som ärver mammas del?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om er mormor eller er mor hade ett testamente måste utgångspunkten tas där. De har möjligheten att, med vissa begränsningar, testamentera bort hälften av sina tillhörigheter, medan den andra hälften är en så kallad "laglott" och går till lagstadgade arvtagare enligt samma princip som nedan.

Hädanefter utgår jag från att testamente saknas och arvet regleras då helt i Ärvdabalken.

Då din mor var vid liv när din mormor avled var hon arvtagare, 1 kap 1 §. Bröstarvingar, d.v.s. avkomlingar, är i första arvsledet och således hade din mor rätt till en tredjedel av er mormors tillhörigheter, 2 kap 1 §.

När din mor sedermera avled ska en bodelning ske. Du och din syster som bröstarvingar kommer att vara rättmätiga arvtagare till er mors kvarlåtenskap, d.v.s. det som tillföll henne efter bodelningen, men då hon fortfarande var gift med er far kommer er andel att tillfalla honom med fri förfoganderätt, 3 kap 1 § Med det menas att er far fritt kan förfoga över er mors kvarlåtenskap, men han får inte ge eller testamentera bort det. När er far avlider kommer er mors kvarlåtenskap att tillfalla dig och din syster (delas på hälften), 3 kap 2 §.

Således kommer arvet från såväl er mormor som er mor att tillfalla er far, om det inte finns testamente eller andra arvtagare som justerar förutsättningarna.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare