Fördelning av arv

Min styvsvärmor ligger nu för döden. Hon var gift med min svärfar som var änkeman. De hade inga gemensamma barn. Svärfar är avliden Svärfar hade 3 barn som alla är avlidna. . 2 av de barnen har varsina 2 barn. Min styvsvärmor har en bror kvar i livet. Hur ärvs min svärmor? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Hur arvet efter din styvsvärmor fördelas beror på hur arvet efter din svärfar fördelades. Om arvet efter din svärfar skiftades vid hans bortgång anses hans arvingar vara utlösta, och de två avlidna arvingarnas barn har inte någon rätt till arv. Tillgångarna efter styvsvärmor tillfaller då hennes bror då det inte finns några bröstarvingar eller föräldrar, vilka tillhör de närmare arvsklasserna.

Om din svärfars barn avstod sitt arv till förmån för din styvsvärmor vid deras fars bortgång har de rätt att få ut arvet efter sin far vid styvsvärmors bortgång. Det kallas efterarv och innebär att man räknas ut procentuellt hur mycket av styvsvärmors tillgångar som hon har haft som arv efter sin make. Den delen som hon haft i arv efter sin make delas på hans arvingar, i ert fall hans barnbarn. Den andra delen som ses som hennes egna tillgångar tillfaller hennes bror.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare