Fördelas skatteskulden över samtliga samägare? Blir samägare skattskyldig för annan samägare som inte betalar?

Hej Vi er två bröder som har ärvt en lägenhet som nu har blott såld genom en annan som har fixat allt med fullmakt. Vi har inte fått pengarna än men de kommer säker snart. Men vi undrar hur det blir med skatten. Vi vet det är 22% men hur fungerar detta egentligen? Blir detta delat på 2 eftersom vi ärver 50% var? Och vad händer om min bror inte betalar sin del, måste jag betala den då? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till följd av försäljningen har du och din bror gjort en skattepliktig kapitalvinst. (42 kap. 1 § inkomstskattelagen). Utgångspunkten i svensk skatterätt är att personer är skattskyldiga för sin egen inkomst. Med andra ord är en person, som utgångspunkt, inte skattskyldig för annan persons inkomst. Eftersom ni ärvt lägenheten till hälften var, så delas kapitalvinsten i mitten och ni är skatteskyldiga för "varsin kapitalvinst".

Är den totala kapitalvinsten 200'000 kr, så har du gjort en kapitalvinst om 100'000 kr. På din kapitalvinst ska du betala 22 % i skatt, alltså 22'000 kr (45 kap. 33 § första stycket eller 46 kap. 18 § första stycket inkomstskattelagen).

Den som inte betalar sin skatteskuld riskerar att betala bl.a. förseningsavgift och skattetillägg (48 kap. och 49 kap. skatteförfarandelagen).

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor, så tveka inte att ställa dem. Jag kan dessutom rekommendera Skatteverkets Rättslig vägledning samt deras kontaktvägar.

Med vänliga hälsningar,

Johan EkstrandRådgivare