FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/09/2013

Force majeure

Hej! Vad ryms egentligen inom begreppet "force majeure"? Att till exempel en brand, orkan, vulkanutbrott och t..om åsknedslag är force majeure känns självklart men kan vårdslös körning eller inställd transport vid leverans även vara force majeure?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Som force majeure räknas oförutsedda och extraordinära händelser inte har gått att råda över och vars följder inte går att undvika. Naturkatastrofer är, precis som du skriver, ett bra exempel på detta. Även myndighetsbeslut och krig räknas hit.

Gällande inställd transport av underleverantörer eller av tredje man så är det inte helt ovanligt att vissa företag skriver in att detta skall räknas som force majeure i sina avtal. Står detta inte i klausulen så räknas det bara som force majeure dels om transporten i sig blev inställd på grund av ett sådant hinder, dels om detta i sin tur medför ett sådant hinder för säljaren. Det blir då fråga om två kontrollansvarsprövningar. Detta kallas ibland "dubbel force majeure".

Gällande vårdslös körning så har säljaren ett ansvar för sina anställda. Deras arbete beräknas ligga inom säljarens kontrollsfär eftersom det kan påverkas genom bland annat planering och övervakning. Om en av säljarens chaufförer kör vårdslöst, krockar och förstör en vara och/eller försenar leveransen så räknas detta alltså inte som force majeure.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare