Förbud mot rökning utanför hyreshus

Hej

Jag bor i en studentbostad där vi har en innergård. Idag så har de satt upp en lapp att det är förbjudet att röka på innergården. Jag har läst tidigare frågor angående rökning och bostadsrätter, min förståelse är att det inte finns något lagligt stöd för ett sådant förbjud. Hur ser det ut i detta fall då det är en studentbostad? Innergården har ingen lekplats och är för allmänt bruk av alla boende.

Jag antar att förbjudet tillkommit då någon med fönster mot innergården valt att klaga på röklukt (vilket är förståligt om någon står under deras fönster), men enligt lagen så är inte röklukt ett störande moment och det finns gott om plats för att röka med gott avstånd från fönster (dvs inget störande moment).

Mvh

Student

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 6 kap. Lagen om tobak och andra liknande produkter hittar du bestämmelser om var det är förbjudet att röka. Där finns ingen bestämmelse som tar sikte på hyreshus, vare sig inuti ett hyreshus eller utanför, exempelvis på en innergård. Bestämmelser om hyreshus och hyreslägenheter generellt återfinns dock i 12 kap. Jordabalken. Där framgår det att du som hyresgäst är skyldig att, vid användning av din lägenhet, försäkra dig om att du inte utsätter dina grannar för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som skäligen inte bör tålas (12 kap. 25 § JB). Men när det gäller rökning har domstolarna slagit fast ett flertal gånger att rökning är något som grannar skäligen måste tåla, vilket gör att en hyresvärd inte kan förbjuda en hyresgäst att röka i lägenheten, på balkongen eller utanför hyreshuset. Det finns därför inget stöd för din hyresvärds beslut att förbjuda rökning på innergården.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare