Förbjudet att gå in i någons bostad utan medgivande

Hej, min kompis ringer polisen och berättar om när hon kom hem efter jobbet befann sig en kille i lägenheten. Tydligen hade dörren varit öppen och han hade bara klivit in.

Kan han misstänkas för något brott? I så fall vilket? ange lagrum.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är inte tillåtet att gå in i någons bostad utan tillstånd. Utifrån scenariot du beskriver skulle det kunna röra sig om ett hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § 1 st Brottsbalken. För att det ska röra sig om ett hemfridsbrott krävs det att det rör sig om en bostad och att någon olovligen har trängt sig in i bostaden eller olovligen har stannat kvar i bostaden.

Att någon har trängt sig in i någons bostad brukar räknas som att gå in i bostaden även om dörren är olåst/öppen. I din fråga verkar det vara så att personen som befinner sig i din kompis lägenhet har trängt sig in i bostaden utan tillstånd, vilket resulterar i att personen har begått ett hemfridsbrott. Detta gäller alltså trots att dörren var öppen.

Om det var så att personen vägrade lämna lägenheten efter att din kompis hade kommit hem så skulle det även kunna röra sig om den andra formen av hemfridsbrott. Personen har ju olovligen kvarstannat i lägenheten. Men enligt din fråga verkar inte det vara fallet.

Sammanfattningsvis: Personen som tagit sig in i din kompis lägenhet utan tillstånd skulle kunna misstänkas för hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § 1 st Brottsbalken. För att kunna svara säkert på om personen kan misstänkas för ett brott och i sådana fall vilken grad av misstanke det rör sig om beror helt på hur bevisningen ser ut.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Ebba Meyer-LieRådgivare