FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/06/2023

Förbjuder knivlagen träning med svärd på allmän plats?

Hej jag har en fråga angående knivlagen (1988:254) . I proposition prop. 1987/88:98 s. 17). Står det tydligt att undantag för lagen innfattar "Innehav av knivar och liknande föremål måste också i stor utsträckning anses befogat i samband med t. ex. jakt, fiske, sport, idrott och camping." Så min fråga är om det är tillåtet att träna med ej skarpslipade svärd på allmän plats då dessa ingår i sport/idrott ( kampsport). Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (Knivlagen) prop. 1987/88:98 s. 17). Det andra undantaget gäller innehav som annars med hänsyn till före— målets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat. Behovet är i dessa fall avsett att hänföra sig till i första hand arbete eller friluftsliv. Det saknar här betydelse om ett arbete utförs yrkesmässigt eller privat. Innehav av knivar och liknande föremål måste också i stor utsträckning anses befogat i samband med t. ex. jakt, fiske, sport, idrott och camping. Det bör vara tillräckligt att det framstår som naturligt att personen bär med sig föremålet med hänsyn till något arbete eller friluftsliv som han är, har varit eller kommer att bli engagerad i.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den så kallade knivlagen (KnivL) förbjuder mycket riktigt användningen av knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa, på allmän plats (1 § första stycket KnivL). Eftersom även ett basebollträ kan omfattas av knivlagen (NJA 2011 s. 556) saknar frågan om huruvida ditt svärd är skarpslipat eller inte betydelse i denna aspekt – innehavet är som utgångspunkt förbjudet. Frågan återstår om idrottssyftet i ditt fall kan medföra att innehavet ändå skall vara tillåtet enligt lagens undantag, d.v.s. om det med hänsyn tillföremålets art, innehavarens behov samt övrigt är befogat (1 § andra stycket KnivL).

Det kan konstateras att regeln är allmänt hållen, och det är en bedömning från fall till fall. Enligt förarbetena bör man primärt utgå från vilka ändamål och behov som ligger i linje med en viss aktivitet. Högsta domstolen har bl.a. uttalat att man ska ta hänsyn till huruvida innehavet framstår som nödvändigt eller harmlöst utifrån ett naturligt betraktelsesätt, hur kniven ska användas, och hur den förvaras. Risken för våldsanvändning ska också vägas in (NJA 2016 s. 30).

Om träning med svärd är en del av den idrott du utövar tycks det därför för mig ändamålsenligt och behövligt att öva med någon form av svärd (såklart med iakttagande av nödvändiga försiktighetsåtgärder för omgivningen). Denna bedömning vinner stöd av att HD uttalat att regeln ska tillämpas med förnuft och generositet. Svaret kan skifta beroende på de specifika omständigheterna, men generellt bedömer jag således att användningen du beskriver i frågan bör vara tillåten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare