Förbjuda anställda att bära munskydd

Hej! Har arbetsgivare rätt att förbjuda sina anställda från att bära munskydd på arbetsplatser där de möter många kunder varje dag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Arbetsgivaren har ett stort ansvar, inte minst under en rådande pandemi, att bedöma och förebygga riskerna för smittspridning och ohälsa på arbetet så att du som medarbetare kan arbeta säkert. Arbetsgivaren ska i verksamheter där risken för smittspridning finns, förebygga detta genom att exempelvis se över behovet av skyddsutrustning, som exempelvis munskydd.

Du kan läsa mer om arbetsgivarens ansvar under den rådande pandemin här.

Det framgår av din fråga att det gäller en arbetsplats där antalet kunder är stort varje dag, då kan det vara särskilt viktigt för arbetsgivaren att tillåta sina arbetstagare bära munskydd på arbetsplatsen, dels för arbetstagarnas egen säkerhet men även kundernas för att minimera risken av smittspridningen.

Om arbetsgivaren ändå inte tillåter

Ifall du som medarbetare ändå förbjuds att bära munskydd i syfte att skydda dig mot smittspridning och risken för spridning finns så är mitt tips att du tar kontakt med ditt skyddsombud eller en annan facklig företrädare. Du ska efter att ha vänt dig till någon av dessa, kräva att de gör en sådan riskbedömning som din arbetsgivare gjort. Därefter skall skyddsombudet eller den fackliga företrädaren tillsammans med din arbetsgivare bedöma huruvida bland annat munskydd behövs på arbetsplatsen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare